menu

Magoi, Perzische priesters

De Magoi uit het oosten

Maria, Jezus en drie magoi uit het oosten met hun geschenken. De magoi dragen phrygische mutsen. Een bronzen plaat uit de vierde eeuw. Vaticaans museum.

Bron: Alfred Jeremias "Babylonisches im Neuen Testament", blz. 6 en blz. 51 (1905):

Het evangelie volgens Mattheüs bericht dat "Magoi" uit het Oosten naar Jeruzalem waren gegaan toen Jezus geboren was. Ze vroegen aan koning Herodes, waar de geboren Koning der Joden is. "We hebben zijn ster zien opgaan en zijn gekomen om voor hem te knielen."

Het Griekse "Magoi apo anatolon" betekent letterlijk "priesters uit het oosten" en wordt vaak vertaald door "wijzen uit het Morgenland". Met het Griekse magoi worden de priesters van een van de oudste religies, een zonnegodsdienst, bedoeld. Zarathustra (Oudgrieks: Zoroaster) had de Perzen onderwezen het zonnewezen Ahura Mazdao te vereren. Het zoroastrisme was in het huidige Iran tot de 7e eeuw veruit de belangrijkste godsdienst. De priesters behoorden tot een bepaalde familiestam, het oudperzische woord voor deze kaste was Magu.

In het Arabische evangelie van de Kindertijd van Jezus, een zogenaamd apocrief boek, staat dat de priesters uit het Oosten naar Jeruzalem gingen, zoals Zarathustra voorspeld had.

Meerdere Iraanse steden beroepen zich erop dat de priesters op weg naar Jeruzalem door hun stad waren getrokken. Ze hadden zich verzameld in de stad Hamadan. De reis van de koningen vanuit het toenmalige Perzië naar de geboorteplaats in Judea is voor meerdere mensen uit het huidige Iran een overlevering waarop ze trots zijn.

Na het ontcijferen van het spijkerschrift in 1857 ontstond er vooral in Duitsland grote belangstelling voor opgravingen in Mesopotamië. Op grond van enkele ontdekkingen ontstond o.a. de voorstelling dat alle culturen, mythologische verhalen en religies in Babylonië waren ontstaan. Voor de zog. Panbabylonisten zoals Alfred Jeremias, dominee Lutherkirche Leipzig (1864-1935) was de Sumerisch-Babylonische cultuur de oudste, de moedercultuur en waren de drie koningen astrologen uit Mesopotamië.

Drie aardse substanties als geschenk

De drie magoi met geschenken voor Jezus. Linksboven Maria is een ster. De magoi dragen Perzische mutsen. Ravenna, kerk San Vitale, de vierde eeuw (onderstel van sarcofaag van Isacius) Bron:

Het doel van de reis is door Mattheüs zo beschreven:

"Toen zij nu de ster zagen, werden zij van grote vreugde geheel vervuld. Zij traden het huis binnen en zagen het kind met Maria, zijn moeder, en nedervallend vereerden zij hem. En zij openden hun schatkisten en brachten hem hun gaven: Goud en Wierook en Mirre."

Bron: Het evangelie volgens Mattheüs, 2 10-12, vertaling H. Ogilvie, Christofoor, 1983

De geschenken van de priesters aan het pasgeboren kind zijn drie verschillende aardse substanties. Gespecialiseerde kennis en veel werk is nodig om deze substanties te maken.

  • goud, een koninklijke substantie,
  • wierook, een priesterlijke substantie,
  • mirre, een genezende substantie.

In de taal van de mysteriën, die in sagen, legenden en sprookjes overgeleverd zijn, representeren ze vermogens van de ziel: wijsheid, vroomheid en kracht.

De Engelse priester Adam Bittleston (1911-1989) gaf deze toelichting:

"Into the course of human history, into individual lives, there come continually Spiritual gifts. Through these our fearfulness is turned into courage, our weakness into a new kind of strenght.

This is expressed in the deed of the Magi. Humanity had long grown remote from the wisdom of the stars; kings, on whom a particular responsibility lay for the leadership of mankind, had taken rather the image of Herod than that of David or Solomon at their best. The Magi themselves journey as lonely pilgrims, not as men of power, to the One in whom they see the only hope for the future of the world: the Bringer of Grace — help freely given, beyond any deserving.

As gifts, they bear earthly substances: gold, frankincense and myrrh. In this action a meaning is concentrated which many words could not have compassed. In the gold, they express qualities of the thinking, into which the One whom they honour will grow; in the incense, qualities of feeling; in the myrrh, qualities of his will. But they acknowledge too: We can not enkindle in humanity, in sufficient measure, the qualities for which these substances stand. Only the Bringer of Grace is able to renew them."

Bron: Adam Bittleston: Epiphany, Chapter 1 in The Spirit of the Circling Stars, Human Needs and Cosmic Answers, The Christian Community Press, London, 1975 (Floris Books)

De drie geschenken

Drie magoi op weg met hun geschenken, ze volgen de ster. Hun mutsen, broeken etc. zijn Perzische dracht. Basiliek van Sant' Apollinare Nuovo, Ravenna. Byzantijns mozaïek, omstreeks 526. Bron:

Apocriefe teksten, teksten uit het Oude Testament en psalmen bieden uiteenlopende informatie over de priesters en de drie koningen. Het mozaïk uit Ravenna toont drie Perzisch geklede mannen van verschillende leeftijden. De oudste met baard loopt voorop, hij draagt het goud. De achterste heeft een zwarte baard. Draagt hij de mirre?

Home · contact · Stichting Een Klaar Zicht © 1995 - 2021